Peelings

Peelings veroorzaken altijd een zekere mate van afschilfering of vervelling die afhankelijk is van de diepte van de peeling. Dode huidcellen worden opgelost en op een veilige manier verwijdert waardoor de huidconditie aanmerkelijk verbetert. Afhankelijk van de diepte van de peel is er een classificatie van mild tot diep.

Milde peelings geven microscopische afschilfering waardoor er geen hersteltijd is. Deze peelings zijn ideaal voor het verbeteren van acne/verstoppingen, het verhelderen van de huid en het verbeteren van de algehele huidconditie. Milde peelings kunnen het hele jaar door worden uitgevoerd, mits de huid beschermd wordt met een zonnebescherming.

Medium diepe peelings veroorzaken zichtbare vervelling en de hersteltijd bedraagt 4 – 10 dagen. Zonneschade, voortijdige veroudering, pigmentvlekken (melasma) of een slechte huidconditie kunnen uitstekend worden verbeterd met een medium diepe peel.

Aangezien de bovenste huidlagen (epidermale laag) na een vervellende peel worden verwijderd en zich weer helemaal opnieuw moeten opbouwen, is de huid in deze fase erg kwetsbaar. Het is uiterst belangrijk dat de huid in deze opbouwfase maximaal wordt beschermd met een zonblock en gevoed met de juiste serums en cremes. TCA en andere vervellende, chemische peelings vinden niet in de zomermaanden plaats vanwege het verhoogde risico op pigmentverschuivingen (bruine vlekken).

Diepe peelings zoals een Fenol peel worden uitsluitend onder toezicht van een arts en meestal in het ziekenhuis uitgevoerd. Deze laten we buiten beschouwing.